Gydas Trio
Gyda Trio spiller folkemusikk med et tydelig hint av jazzens improvisasjon og lekenhet. Gruppa spiller slåtter i tradisjon fra Feda, Gudbrandsdalen og Valdres, i tillegg til å hente sanger/salmer fra den mer verdensomspennende salmeboka. Musikkgruppas navn veksler mellom Gyda Trio og Gyda Quartet, naturlig nok avhengig av antall musikere, men navnet Gyda Quartet må nevnes av flere grunner. I tillegg til å fra tid til annen være en kvartett fant musikerne samspillgleden på MF vitenskapelige høyskole i Oslo, ved adressen Gydas vei 4.
Gyda frå Kvie; lokal og vidsynt
Gydas trio er navngitt etter Gyda Eiriksdottir fra Kvie i Vang i Valdres. Hun er en inspirasjonskilde til bredden av musikktradisjonene gruppa står i. Hun fikk seg nemlig en beiler ved navn Harald Hårfagre, men takket blankt nei til hans frieri fordi han rett og slett ikke var mektig nok. “Hvorfor har du ikke lagt hele Norge under deg?” spurte hun. Harald kunne ikke annet enn å reise ut og vinne nytt land til hele Norge lå i hans hule hånd.
Gyda Quartet har ingen ambisjon om å legge Norge under seg, men musikken og folketonene hentes gjerne fra Norges kriker og kroker. Og i likhet med Gydas trang til å nå lenger ut i verden så henter også gruppa inn inspirasjon fra både jazzen i New Orleans og folkemusikken i Kina. Derav passer det seg godt å holde navnet internasjonalt - Gyda Quartet.
Trioens musikere og musikk.
Torhild Larsen Nygård kommer fra Agder. Hun synger og spiller piano og er en allsidig sanger med folkemusikk som sitt spesialfelt etter masterstudium i Rauland.
Carl Petter Opsahl står i Gudbrandsdalens folkemusikktradisjon, og har ikke minst dype røtter i jazzen og samtidsmusikken. Han spiller både klarinett og bassklarinett, og har en helt særegen tone og signatur over sin musisering.
Solveig Vatn Weisser kommer fra Vang i Valdres og spiller både Langeleik, fele og hardingfele. Hun liker å leike seg med å «oversette» salmer til langeleikens språk, og å endre rytmikken i tradisjonelle låtter